Betungande reservation

Jag är en rätt så reserverad person.
Har svårt att släppa andra människor nära inpå livet, även de jag känner väldigt väl, de som är mina närmsta vänner.
Det är en av mina största akilleshälar.
För jag bär allt inom mig i stället.
Jag försöker dämpa min oro och ångest med att äta i stället.

Därför har det genom åren varit så svårt att prata om mina problem med vikten.
Och om mina försök att gå ner i vikt. Om min längtan att bli normalviktig.
Det är det fortfarande svårt att prata om det, även om jag vågat börja öppna mig lite mer.

Nu känner jag hur denna reserverade ådra ställer till det igen för mig.
Gruvar mig så in i bombens för att berätta om knölen på halsen, och oron för att det kan vara något riktigt illa.
Men känner samtidigt att jag måste, jag behöver stödet från mina vänner nu.

I går var jag och fikade hos en kompis och tänkte berätta det. Men klockan gick, och jag kom mig aldrig för. Hur säger man? Förresten, det kan vara så att jag har cancer igen.....
Så inget blev sagt.
I stället pratade vi om hennes liv & krämpor.
Jag var glad och glättig som vanligt.

Har inte berättat för mina föräldrar. Tänker nog vänta med det tills jag vet mer.
Men det är också svår att vara tyst. I går när jag pratade med min mamma på telefonen, så kände jag mig som en enda stor lögnare hela tiden. Svarade det obligatoriska "bara bra, det knallar på som vanligt" på frågan om hur det är...

Just nu är allt bara kaos, och jag vet varken ut eller in, hur jag än gör så känns det fel.



Kommentarer
Postat av: Helena

Ja du, det är ju ingen lätt sak att berätta precis... Men hoppas du får modet, orken och kraften, för självklart ska du inte gå igenom det här ensam. Det är ju omänskligt att bära på en sån här sak helt själv. Jag vet att det inte är samma sak, vi känner ju inte varandra irl, men vet mina varma tankar är hos dig.

2010-01-31 @ 12:35:50
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/
Postat av: K L A R A

haft en bra dag?

KRAM

2010-01-31 @ 17:40:28
URL: http://klaradaun.blogg.se/
Postat av: M

Du resonerar så klokt. Men det ÄR inte klokt att du ska behöva gruva för att berätta det för dina vänner. Gruva ska man väl egentligen om det är något man skäms för, något dumt man gjort eller liknande. Det här är inget du har kunnat påverka! Jag förstår om det är svårt att berätta, men det känns nästan som du lägger lite skuld på dig själv på något sätt? Gör för allt i världen inte det! Ingen kan klandra dig för huruvida du berättar eller inte, eller om eller när.

2010-02-01 @ 09:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0