Livsviktiga små sysslor

I dag har jag diskat.
Och plockat undan massa tidningar som legat utspridd över lägenheten.
Öppnat oöppnad post och sorterat den.

Vardagliga saker.
Men väldigt viktiga för mig just nu.

Jag har märkt sista veckorna att jag har depressiva symptom, känner så väl igen det från förra vändan då jag hamnade i en ganska besvärlig depression och fick medicinera ett bra tag för att ta mig igenom den. Den kom efter min förra vända med sjukdomen, så det var i sig inget konstigt att jag reagerade.

Nu smygger de på igen, signalerna på att jag inte mår bra.
Som att jag inte orkar ta itu med disken.
Eller öppna posten.
Eller ens plocka upp posten från dörrmattan.
Men framför allt att jag vaknar tidigt, tidigt på morgnarna, typ vid halv fem, och har svårt att somna om.
Ett klassiskt tecken på depression!

Pratade med min terapeut om det här i fredags, för är det något jag inte vill tillbaka till så är det antidepressiv medicin. Har absolut inget emot det som sådant, det är en fantastisk hjälp när man behöver det. Men att sluta med den medicinen var bland det svåraste jag har gjort. Plus att det är hopplöst att försöka gå ner i vikt när man äter antidepressivt....

Så i stället ska jag diska.
Och öppna posten.
Se till att de där små sakerna i vardagen blir gjorda. Trots att de känns meningslösa och onödiga.
Det är i sig medicin mot nedstämdhet, hur konstigt det än låter.

Jag måste också se till att jag kommer mig ut i ljuset på dagen.
Om så bara tio minuter.
Solen är balsam för själen.

Så därför känns dagens sysslor så bra och viktiga. Ett första steg på att jag försöker kravla mig tillbaka och inte bara ger upp och deppar ner mig.

Min terapeut vill också att jag ska skapa mig en lista på "må-bra" saker att ta till för att just känna att jag gör något för mig själv, för att må bra. Enkel vardagslyx. Jag hade så himla svårt att komma på vad det skulle vara. Det stod helt still - vilket väl är ett utslag av hur jag mår just nu.
Det får inte vara något ätbart, eftersom tröstäta är det sista jag ska göra.
Inte heller något som är ett stort projekt, tar lång tid eller kostar pengar.

Det jag har kommit på är att ta ett fotbad.
Lägga en ansiktsmask.
Köpa färgglada tulpaner.

Så jag behöver din hjälp - vad gör du för att må bra?
Något litet för att pyssla om dig själv, något som får dig att må lite bättre, känna att nu har jag varit snäll mot mig själv? Vad är din vardagslyx, din "bonus", din stund för dig själv? Jag hoppas du förstår ungefär vad jag är ute efter...

Kram.






Kommentarer
Postat av: monica

Jag brukar krypa upp i soffan och tända ljus runt om mej antingen med en bra bok, handarbete eller ett bra tv-program.

Sen är det ju också vardagslyx att göra manekyr åt sej själv, sen varje gång man ser sej i spegeln så brukar jag säga att vad snygg du är..... sänder dej alla styrkekramar jag har.

2010-02-21 @ 22:41:19
Postat av: Helena

Jag läser gärna en bra bok, tänder ljus, ser en bra film (gärna en rolig och underhållande), går på promenader, skriver dikter, köper en intressant veckotidning, fixar nån liten ny inredningsdetalj till hemmet som piggar upp, provar nått nytt, spännade, hälsosamt matrecept. Det är några av de saker som jag brukar tycka är roligt att unna sig. :)



kram

2010-02-22 @ 12:06:50
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/
Postat av: Susanna

Vad bra du är! Jag tycker om att ta fotbad samtidigt som jag lyssnar på På minuten på p1. Det finns gamla sändningar på sr:s hemsida.

2010-02-23 @ 15:47:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0