Opigg & ofin

I dag är en riktig måndag. Känner mig allmänt misslagom, ont i ryggen, trött, frusen, hängig.... Nä. Jag tror inte att det är någon influensa på gång utan bara reaktioner från kroppen som inte gillar att jag ena dagen äter gott och dricker alkohol för att nästa dag säga att nu ska vi klara oss på pulver igen.

Jag är inte särskilt snäll med min kropp, inser jag...

Jag har läst i kapp mig på lite olika viktbloggar i helgen och jag inser att jag själv har långt kvar. Jag önskar att jag kunde bejaka mina överviktskilon på det sätt som så många härliga kvinnor gör. Att jag kunde se mig själv - och känna mig - vacker och värdefull oavsett min vikt. Att jag inte sunktade och längtade till ett smalt liv, att det inte hela tiden fanns tankar i mitt bakhuvud att "när jag blir smal, då ska jag minsann..."

Men jag är inte där.
Tvärt om.
Ju mer jag går ner, desto jobbigare tycker jag det blir med självkänslan.
Känner mig inte fin, känner mig inte riktigt glad över förändringen eftersom det fortfarande är så mycket kvar innan jag ens kan börja räknas som normalviktig.

Nej.
Jag är inte ute efter medlidande eller självömkan.
Utan försöker mer förundrat konstatera att så är det.
Och att det här är något jag måste jobba med.
För logiskt så inser jag att smal inte är lika med lycklig. Och att jag måste få bort den tanken ur mitt huvud eftersom den bara föder "ge upp-tankar" som inte är bra för mig.

Jag vill gå ner i vikt för min egen skull, absolut.
För att det är livsnödvändigt för min hälsa och för min livskvalité.
Men också för att jag vill kunna känna mig nöjd, fin och glad över min kropp.

Det sista borde jag väl kunna uppnå vid så väl 125 som 95 och 75 kilo?
I de bästa av världar.
Är nog för cynisk och krass för den världen.

Kommentarer
Postat av: Helena

Tack att du delar med dig av dina tankar! Kan känna igen mig i en del av det du skriver... det är så lätt att tro att man ska bli lyckligare om man blir smal. Så enkelt är det ju naturligtvis inte, som du ju själv skriver också.



Jag har faktiskt börjat tacka min kropp ibland för allt som den faktiskt ger mig. Kan låta lite töntigt, men det är en bra ögonöppnare för allt man faktiskt har att vara tacksam över... Synen, hörseln, benen, immunförsvaret, hjärtat, hjärnan...osv. Så mycket som man tar förgivet, men vars normala funktioner faktiskt inte är alla givet. Funkar i allafall lite som en motpol till det som man önskar vore annorlunda. :)



Sänder över en bunt peppkramar till dig, min vän!

2009-09-14 @ 15:49:58
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0