Riskgrupp

Extrem fetma - BMI runt 40.
Det är en av riskgrupperna som nu uppmanas att ta vaccinet mot svininfluena.
De som har förtur.

Extrem fetma.
Det låter så... så himla hemskt.
Men det är jag.

Jag har ett BMI på strax under 40.
Tror jag, för jag har ju inte riktigt koll på vad jag väger nu, bara ungefär.
Men det är där i krokarna, 38,39 någonstans.

Även om jag säger många saker till mig själv, har dåliga dagar då jag bara ser en enda stor fettmage i spegeln, så extremt fet, så har jag nog aldrig tänkt om mig.
Orden tar emot.
Smakar inte bra.

Vad spelar det då för roll att försöka tänka att BMI:et minnsann har varit betydligt värre för inte så länge sedan. Vad var jag då - om jag nu är extremt fet?
Vad är värre än extremt?

Ord är så viktiga ibland.
Och just i dag fastnade det här på min hjärna.
Jag vill inte tillhöra någon jäkla riskgrupp!

Tack och lov att jag kan göra något åt det.

I stället för att bli nedslagen och deppad, ska jag försöka använda mina känslor för stämpeln "extremt fet" till att ta mig så långt bort från det jag bara kan.

I morgon vägning hos konsulenten.
Ingen aning om hur jag ligger till.
Några dagar si så där, några dagar riktigt bra dagar.

Kommentarer
Postat av: Helena

Hmmm...ja du...det är där omkring jag ligger också ju...på extrem fetma, och lite till för jag ligger på 40 strecket. Men det ska ju bara bli bättre, det är det man får tänka på. :)



Tack för dina kloka ord i min blogg, uppskattar att du tar dig tid att läsa och dela med dig. Jag kommer nog ta det här jobbet, och försöka göra det bästa av det, samtidigt som jag fortsätter leta med ljus och lykta efter nått bättre.

2009-10-29 @ 00:41:27
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/
Postat av: therese

Se det som en peppning!

2009-10-29 @ 14:16:08
URL: http://slutavarafet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0