Chipskommentar

I går kväll blev jag ledsen för en kommentar som en kompis sa. Och som vanligt så klarade jag inte av att säga ifrån, utan höll det inom mig.
Blir så less på mig själv, att jag gör samma sak hela tiden.
Så ligger kommentaren kvar och gnager, och gör mig mer och mer ledsen.

Var hos mina bästa vänner och tittade på Idol tillsammans med dem.
De hade myskväll med barnen, vilket är helt okej, och dukade fram chips.
Det gör mig inte ett dugg.
Jag hade inga som helst problem att avstå, när jag bestämt mig i förväg och sagt till om det.

Hon ber lite om ursäkt ändå för att de äter chips och suckar över hur gott Pringles är, varpå han säger "äh, hon går säkert hem och äter ett helt rör själv sedan".

Det var säkert sagt på skämt, men det kändes inte bra.
Jag sa något i stil med "absolut inte" och sedan var det bra med det.

Men kommentaren ligger och gnager.
Vad tusan menade han med det?
Är det så de ser på mig, som någon som håller igen framför dem men sedan vräker i mig i min ensamhet?

Att jag i perioder kan överäta och hetsäta är inget jag pratar om annat än här på bloggen och hos min terapeut. Jag har pratat lite med dem om att jag tröstäter, och har märkt att de inte förstår vad det är. Och har man inte det problemet är det kanske inte enkelt att förstå att mat kan ge tillfällig lindring för negativa känslor.

Jag brottas med att bryta det beteendet, och att få en sådan där kommentar gör det inte enklare.
Genast fick jag lust att gå förbi OK på vägen hem och köpa chips och trycka i mig.

Nu gjorde jag inte det.
Men jag är fortfarande ledsen.

Kommentarer
Postat av: maddie

tråkigt när folk säger såna "skämt". det är ju inte roligt liksom :(

2009-10-31 @ 18:40:24
URL: http://princessmaddie.blogg.se/
Postat av: Misss Brightside

Fy tusan va elakt, skämt eller inte. Folk förstår inte att det tar jäkligt hårt, även om man skämtar bort det så kommer det ligga där och gnaga, särskilt varje gång man ses. Jag känner med dig, det gör ont i hela mig. Såna där kommentarer är det värsta som finns även om de inte är riktade på allvar, för nånstans får man bekräftelse på det man hela tiden fruktar att alla tänker, även fast man inte vill tro att det är sant.

Inte roligt alls.

2009-11-01 @ 16:09:49
URL: http://misssbrightside.blogg.se/
Postat av: Helena

Gud, vilken omogen typ som vräker ur sig nått sånt!! Det är inte ok med såna "skämt" tycker jag, det är bara oförskämt och dumt. Vilken typ! Men människor som aldrig brottats med viktproblem eller tröstätande kanske inte fattar hur idiotiskt det är att vräka ut sig en sån kommentar. Men bra att du fann dig och sa ifrån iallafall!



kram



2009-11-01 @ 19:32:36
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/
Postat av: M

Jag blir bara heligt förbannad! Givetvis menade han det som ett skoj skämt, och har ingen aning om hur det landar. Man önskar bara att du hade haft ett bra svar på tal och frågat om det är så han gör när han ska köra hem efter en fest och avstår alkohol..om han trycker i sig en 75:a när han kommer hem som "tröst" liksom eller nåt liknande!

2009-11-01 @ 19:41:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0