Att våga gå ner i källaren

Har ätit en riktigt god middag i kväll, inspirerad av en GI-kokbok: färsk laxfilé fylld med en röra på chevréost och creme fraiche. Till det ungsstekta grönsaker (paprika, rödlök, morot och palsternacka) i olivolja.

Annars är det en kväll av eftertänksamhet.
Har en del att fundera över efter dagens möte med min terapeut.
Jag är just nu lite frustrerad över att jag går i cirklar.
Det går bra med mat & livet i perioder, sedan skakar det till och jag faller tillbaka i grubbel, nedstämdhet och framför allt överätning. Och så kravlar jag mig upp, hittar balans och får det att funka, tills nästa gupp på vägen dyker upp.

Nu när jag är i en bättre fas, så måste jag ta tag i allt det där jag inte vill ta tag i. För innan jag rensar ur bland mina tankar och känslor, så kommer jag inte ut ur det här mönstret.

Men det är så svårt. Det känns som jag har en lång lista med tankar & "saker" inom mig som jag inte vågar möta, ännu mindre lufta för någon annan. Samtidigt inser jag att det är enda vägen framåt. Eller som min tearpeut uttryckte det "det går inte att städa i källaren om man hela tiden befinner sig på vinden".

Så nu funderar jag på hur jag ska våga gå ner i min källare, utforska mina egna tankar om min själv, mina "skamliga hemligheter", som säkert inte är så farliga om jag bara vågar ta fram dem och titta på dem. På ett plan förstår jag att jag är den som dömer mig själv hårdast, samtidigt som jag skapat mig någon form av trygghet genom att döma mig själv innan någon annan hinner göra det. För då är jag ju skyddad, typ.

Ju längre jag tar mig på min viktresa så blir det mer och mer tydligt att det här handlar om så mycket mer än att äta rätt & motionera, det handlar ännu mer om att jobba med mig själv, mina tankar, känslor och beteenden.



Kommentarer
Postat av: Bittan

Nu...kommer många ord ;)



Alla har vi våra ryggsäckar,sådant som gör ont på alla sätt,som stör våra liv..vissa saker måste säkert bearbetas och städas igenom...osv.



Nu skriver jag bara vad jag har upplevt med att ändra kost..

Min hjärna mår bättre. Min hjärna kan släppa,sluta älta,slutat grubbla,idag har jag inget behov av att städa i min källare...

Jag tror,nej ..jag är helt övertygad om att jag i många många år har gett min hjärna fel kost.Fettsnål och "rädd-för-att-bli-tjockare-mat".

Karaktärslöst har jag hetsätit en massa slisk..med dåligt samvete som följd osv osv..

Idag när jag i snart ett år har ätit lchf-nära-mat mår min hjärna så mycket bättre,mina tankar tänker bra tankar.Framåt-tankar,det som har varit ,har varit ..det är NU och Framåt som gäller.

Det som har hänt kan jag ingenting göra åt hur mycket jag än ältade och mådde skit över det.

Jag vill bara skriva att..min största vinst är nog det.Hjärnhälsan och sen vikten.

Och mår hjärnan bra så mår du bra och då går det bra att gå ner i vikt av bara farten !

Hoppas du förstår mitt tänk ;)kram på dig !

2009-10-17 @ 13:37:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0