Skamligheter & hemligheter

Jag har köpt en ny, fin anteckningsbok.
Fina blad, ett omslag i grönt som gör mig glad.
Här ska jag skriva ner mina skamligheter och hemlighter.

Jag har skrivit orden på andra bladet, följt av "tankar och rädslor som skaver och stör".

För det är vad det handlar om. Saker jag bär inom mig som då och då lägger ett lägligt krokben för mina goda ansatser. Stör när jag minst av allt behöver det. Det där som triggar igång alla negativa känslor i stil med "jag är inte värd, det är inte lönt" och får mig att gå till chipshyllan, chokladavdelningen eller glassboxen i butiken och bunkra upp.

Jag har så svårt att prata om dem. Några av dem har jag vågat lyfta fram i ljuset hos min terapeut, här på bloggen eller inför en god vän. Men de flest av dem ligger kvar innombords. Och det värsta är att själv inte riktigt har koll på dem fullt ut.

Så därför måste jag börja vädra.
Om inte annat så inför mig själv, för att sortera  vad det är för saker som jag har sopat under mattan. Först när jag vet vad de är så kan jag gå vidare. En del kan jag säkert städa bort ganska enkelt, om jag bara hittar åt dem. Andra blir säkert jobbiga att ta itu med.

Den nya, fina anteckningsboken är i varje fall en bra start.
För om jag börjar ge mina skamligheter och hemligheter ord så blir de kanske inte så hemliga och skamliga längre. Men det är svårt att vara så rädd för sina egna känslor och tankar, och framför allt för andras reaktioner på mina känslor och tankar.



Kommentarer
Postat av: Helena

Låter som en klok sak, detta. Allt som lyfts fram i ljuset mister till slut sin förmåga att hålla en fången. Ungefär som sagans troll som spricker av solsken. Önskar dig kraft och lycka till!

2009-11-03 @ 01:06:11
URL: http://sextiotrekilosovervikt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0