Perspektiv

Satte mig ner och bläddrade bakåt i min blogg i går.
Det är nyttigt att göra så.
Bloggen är min dagbok, och tankarna och upplevelserna vindlar fram och tillbaka efter humör och känslor.
Men framför allt slog det mig vad mycket som har hänt sedan jag började min viktblogg för knappt två år sedan.

Då vägde jag 126 kilo.
Då var mitt BMI närmare 49 = sjuklig fetma.
Då var jag på väg till ett hälsohem för att få hjälp mot min övervikt.
Då hade jag diabetes.

I dag väger jag 96 kg.
I dag är mitt BMI 37.
I dag har jag tagit kontroll över min övervikt, och har en plan och ett mål.
I dag har jag INTE diabetes längre.

Resan har varit vinglig.
Många bakslag, många svängningar mellan hopp och förtvivlan, motivation och uppgivenhet.
Men hur kämpigt det än har varit så på något konstigt sätt har jag aldrig gett upp.
När jag läser mina tankar från de tuffaste perioderna så begriper jag egentligen inte hur jag klarade av och vågade satsa igen. Men jag känner mig samtidigt stolt över att jag aldrig har gett upp.

Det är något att hålla fast i när nya motiga perioder kommer.
För resan är inte över än, och den kommer inte vara spikrak i fortsättningen.

Dagens vikt: 96,0 kg
Minskning sedan augusti 08: -26,8 kg.
Minskning jmf med högsta vikt: -37 kg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0