Om olika dieter och kurer

Det här med att gå ner i vikt är egentligen enkelt.
Det handlar om att stoppa i sig färre kalorier än vad man gör av med.
Då förbrukar kroppen fettet från vårat lager i stället.

Men ändå är det bland det svåraste som finns... för under ytan finns det så mycket annat som styr hur jag äter, varför jag äter, när jag äter och vad jag äter. Lägg dessutom på en rejäl portion skam och skuld för att jag är överviktigt, dåligt självförtroende efter flera misslyckade försök och en låg självkänsla på grund av att jag inte trivs med min kropp och vikt.

Jodå.
Det är komplicerat.
Därför översvämmas vi av olika dieter, metoder och kurer som utlovar snabba och bra lösningar.
Därför försöker så många av oss haka på än den ena och än den andra metoden för att kanske, kanske, kanske är det just den här gången som det fungerar för mig.

Hittade via bloggaren tjica denna länk till en krönika i DN appropå den senaste forskningen som visar att alla metoder är lika bra - eller lika dåliga för den delen. Har själv sett nyheten och suckade lite åt den, men denna krönika väckte mitt intresse. För den sätter fingret på just det enkla faktum att bakom varje överviktig i statistiken finns en människa av kött och blod och framför allt känslor. Och att det som vi behöver är stöd och heja-rop. Inte moralkakor och mer skuldkänslor.

Min egen enkla filisofi är att testa hejvilt!
Blanda, byt och våga pröva.
Att göra en viktminskning är så himla svårt, då kan det vara bra att ha stöd och inspiration från någon kur eller metod. Och då är mångfald bra - för allt passar inte alla. För någon är GI det som får det att klicka och vikten börjar rasa. För en annan är det pulver, en tredje väljer viktväktarna, en fjärde räknar kalorier själv och äter enligt tallriksmodellen.

MEN våga ifrågasätta.
Och fundera på om det är värt pengarna.
För i vårt sökande efter en smal lycka så tjänar andra stora pengar på oss.
Min cambridge-kur är inte billig.
Men så länge den fungerar för mig, och så länge jag känner att jag får valuta för pengarna och att jag har kontrollen, då är det värt det.

Kommentarer
Postat av: Misss Brightside

Så rätt, så rätt. Det är nog svårt för en normalviktig person att förstå hur svårt det egentligen är. Men som sagt, tankesättet är nog det viktigaste att ändra på, annars är man ju ändå kvar på ruta ett när dieten och tryggheten tar slut.



Jag har köpt boken; Gå ner i vikt med kognitiv bettendeterapi, ska bli oerhört intressant att läsa den :)

2009-03-05 @ 20:50:46
URL: http://misssbrightside.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0