Spring i benen

Känner mig helt lycklig just nu.
Har för första gången i år varit ute i motionsspåret i Gammliaskogen, en runda på knappa fem kilometer som jag brukar nöta på när jag är duktig på att motionera. Det har varit trögt att komma igång den här säsongen, men i morse så kände jag lite "jäklar anamma" och tog mig ut.

Kände direkt att jag hade klipp i steget, trots att jag är rätt otränad just nu. Det kändes lättare att gå, och det är i och för sig inte så konstigt eftersom sist jag gick slingan så vägde jag 30 kg mer. Plötsligt så fick jag en längtan efter att springa lite. Sagt och gjort.
Jag sprang.
Joggade mig fram en kort sträcka mellan tre eller fyra lyktstolpar.

Blev helt snopen.
För det gick bra.
Inte alls ont i knän, vrister eller rygg.

Så efter en lite stund tog jag en spring-sträcka till.
Och en tredje.

Totalt blev det väl inte mer än en knapp kilometer som jag sprang, uppdelat på tre kortare sträckor.
Men så mycket har jag inte sprungit sedan jag gick gymnasiet och vi hade idrott på schemat!
Så det känns stort.
Och hoppfullt.
För kan jag komma igång och springa så blir träningen både mer effektiv, går snabbare och det känns så otroligt mycket roligare.

Någon som har några bra tips eller råd vad man bör tänka på när man ska börja jogga? Bra skor står redan på min "att-göra-lista", för walkingskorna jag har är två år gamla och behöver bytas ut.
Men något annat jag bör tänka på?

Om spring är dagens ena ord är dagens andra ord rösta.
Jag ska snart gå och avlägga min röst och jag hoppas att du gör det samma. Vi är så lyckligt lottade som bor i ett land där demokrati och rösträtt en självklarhet, så av respekt för det - och för de som inte har samma möjlighet - hoppas jag att även du väljer att rösta i dag.

Ha en bra dag.
För det har jag!

Kommentarer
Postat av: Pulver

Gammlia as in Umeå?



Tips på löpning (från en lekman):

1. Skor med dämpning både fram och bak samt pronationsstöd så kan du använda dem även när du promenerar

2. Kläder i funktionsmtrl

3. Vätskebälte



Hållning och andning är också viktigt

2009-06-07 @ 13:23:46
URL: http://viktminskning.blogsome.com
Postat av: Pulver

Född på ume lasarett, bott i ume, vännäs och pengfors. Skall upp på besök v26-27 :)

2009-06-07 @ 19:22:36
URL: http://viktminskning.blogsome.com
Postat av: Susanna

Hurra, vad bra! Grattis!



kanske lyssna på musik som peppar dig? Läste på F&S hemsida hur musik används för att förbättra tider hos löpare. Det finns tydligt hur mycket forskning som helst kring detta.



2009-06-08 @ 07:14:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0