Sökes: målbild

Var hos min terapeut i går, och vi pratade om att jag behöver en bra målbild som är hållbar över tid och inte tar sikte på detaljer eller enbart handlar om fixa siffror. Det tål att tänka på, det låter först enkelt men jag tycker det är svårt att hitta de rätta orden för mig själv så målbilden blir konkret och tydlig, men ändå inte allt för begränsande eller för svepande och vag...
   
    Exakt varför är det viktigt för mig att gå ner i vikt?
    Och när ska jag anse att jag nått målet?  
    Och vad gäller då, när jag är vid mitt mål?
    Hur gör jag för att träffa rätt?

Foto: www.fotoakuten.se


Hälsan, naturligtvis är det en viktig faktor, men den är rätt svepande och vag. Trivas bättre med mig själv är en annan sak, att inte vara begränsad av min kropp för de aktiviteter jag vill göra, de kläder jag vill köpa. Känna mig socialt accepterad och bekväm. Men jag vill också gå ner i vikt för att få möjlighet till saker som jag idag ser som stängda för mig på grund av övervik, som chans att adoptera ett barn, chans att leva i en relation, chans att göra karriär...

Siffermässigt vet jag ungefär vart jag vill, att ta mig under 80 kilo. Och att när jag väl tagit mig under 100 kg så ska mantrat aldrig mer tresiffrigt gälla. Men sedan då? Hur ska jag skapa en bra målbild av allt jag vill och känner runt min motivation att gå ner i vikt?

Jag får fila på formuleringar och ta mig några rejäla funderare på vad som är viktigt för mig, så jag hittar rätt.

Har du satt upp någon målbild för dej? För vikten eller för något annat?
Hur ser den ut?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0