MIsslyckad överätning

Jag vet inte vad som hände, men i går kväll fick jag ett totalt sammanbrott.
Jag överåt. Det är bara att erkänna. Det var inget litet fusk, utan ett riktigt misslyckande.
Var omättlig och ville bara ha mer och mer och mer.

Nu går det inte att jämföra med hur det var förut, så det var egentligen en rätt liten "attack" jämfört med den tid då jag kunde klämma i mig först en chips-påse sedan ett paket glass och ovanpå det lite mat/kakor/mackor. Nu blev det kanske tio after eight (mörk choklad) som fanns kvar i frysen tillsammans med två små frysta glassefterrätter (2 x 80 g).

Kalorimässigt så är det ingen katastrof med andra ord, och det kommer inte bli någon katastrof på vågen av det, men beteendet är inte bra. Det visar att jag fortfarande har lång väg kvar och måste jobba med mig själv och mitt ät-beteende för att klara av att hålla en ny, låg vikt.

Först måste jag fundera igenom varför jag föll igenom i går kväll. Har mina aningar, tror att jag började fundera för mycket i "om" och "men"-termer. Negativa tankar, stressig dag, sen middag och ett litet bakslag på jobbet - på en dag så blev det för mycket och den gamla reflexen poppade upp.

I dag försöker jag fokusera på det jag kan lära mig av gårdagen, i stället för att må dåligt över det:
  • Det är så otroligt viktigt att jag inte har onyttiga frestelser hemma, för när jag tappar omdömet så har jag svårt att hejda mig.
  • Jag har trots allt flyttat fram min spärr i överätningen något - jag traskade inte i väg till affären för att köpa något ännu värre än det jag hade hemma
  • Jag behöver regelbundna mattider och rutiner för att minska risken för överätning.
  • Jag ska öva mig mer på att leva i nuet och inte älta det som varit eller gräma mig över sådant jag inte kan påverka.
Dagens vikt: vill inte veta av förklarliga skäl.
Så jag struntade i vågen i morse.
Ska försöka låta bli den ett par dagar nu...

Kommentarer
Postat av: Bittan

Förstår om det inte känns bra...säger som på reklamen,"det känns inte bra nu "

Det är inte lätt,men något snedsteg blir det..kursen är inte rak,kanske snart..Lite mer att tänka på,bakomliggande orsaker,sånt som du kanske måste tänka och släppa...

Nya tag idag /Det blir bättre !

Och rensa bort allt mindre bra ,det har jag gjort !

Sen fyllde jag frysen med hallon och blåbär, små yogurt drinkar är toppen om man måste...

Bittan

2009-02-03 @ 13:30:36
URL: http://viktsteg.blogg.se/
Postat av: Misss Brightside

Det är aldrig särskilt kul när man får tillbaka de där attackerna, man känner sig ganska misslyckad. Men det är ett bra steg att du faktiskt utreder vad som gick fel.



Ett bra tips att skriva ner de negativa tankarna som fick dig att falla, läs sedan igenom det nogrannt ett par gånger och släng sedan bort det alternativt bränn upp det och skriv en ny lapp med ett par positiva faktorer på istället. Det är ett lite knep för att lägga saker bakom sig men ändå få rätsida på det så att man bara inte förnekar och hoppar vidare till nästa steg.

2009-02-03 @ 15:34:53
URL: http://misssbrightside.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0