Tips om en tjock och tjusig tjej

Jag vill tipsa om en ny blogg som handlar om vikt, övervikt och försök att gå ner i vikt.
Tjica i Umeå berättar på sin blogg om den behandling, KBT, som hon precis har inlett, men framför allt så försöker hon via sin blogg bryta fördomar och förutfattade meningar.

Gillar framför allt hennes tankar runt skam och övervikt - att själv skammen vi överviktiga känner gör att vi är tjocka. Eller i varje fall gör det så mycket svårare för oss att gå ner i vikt.

Visst är det så, känner så väl igen hur skammen och mina egna negativa tankar runt  min kropp och vikt, hindrar mig i så många situationer. Från att det var flera års startsträcka för att våga gå på ett pass vattengympa, till att be om råd på restaurangen om bra mat att äta. Känner ibland att det styr vad jag plockar i varukorgen när jag handlar - att jag vissa dagar drar mig för att lägga ner nyttig mat eftersom jag tror att alla tänker "det är väl inte lönt, så som du ser ut" till att jag drar mig för att stoppa ner någon guldkant eftersom jag tror att någon då ska tänka "men ska du verkligen, så som du ser ut".

Tjica har valt att blogga med namn och bild på sig själv, och jag frågade henne om hur hon tänkt runt detta.
Och fick det kloka svaret:
"Jag vill ha en diskussion om vad övervikt egentligen handlar om. Då tror jag att jag själv måste prata. Jag har också bestämt att visa hur jag ser ut för att besegra den skam jag känt så länge."

Även vi som bloggar anonymt kan ta efter Tjica, och börja i vår egen lilla sfär av familj,vänner och arbetskamrater.  Om vi börjar med att ta bort skammen så blir det så mycket enklare att jobba med övervikten.

Kommentarer
Postat av: Bittan

Mmm..för det handlar inte om maten ,egentligen..

Ska kika in till henne sen,tack för tipset

ha en fin kväll/B

2009-02-23 @ 16:24:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0