Stressfett

Har vickat för min chef i dag, och ska så göra i morgon.
Hjälp så stressigt!
Inte blir det lättare av att vi bytt datasystem på jobbet, så allt tar lite längre tid och jag känner mig hela tiden osäker på om jag gör allt rätt.

Har insett i dag vilken stor bov just stressen är. Impulsen att få i sig något snabbt dyker upp titt som tätt, det är väl kroppens sätt att reagera på situationen. Jag har gång på gång fått påminna mig om att jag är inne i en pulverperiod och inte ska äta något. Det är som om hjärnan glömmer bort det emellanåt...

Kommer ihåg från lektionerna på hälsohemmet här om året att kroppen dessutom jobbar tvärs emot när man är stressad: i stället för att förbränna det jag sätter i mig så lagrar kroppen på sig extra fett vid en stressituation. Så att slänga i sig en hamburgare eller pizza, eller mata in en chokladkaka, blir alltså extra belastande när man stressar.

Jag gissar att i varje fall en hel del av det fett jag lagrat på mig genom åren är just sådant stressfett.

Å andra sidan är det ju perfekt att äta pulver just nu: lunchen går att klara av på fem minuter!
Tur att jag inte hoppas in så himla ofta på chefsstolen.




Kommentarer
Postat av: Viktbloggerskan

Så där har vi nog alla känt - att man får "påminna" sig själv om att man håller på med pulver och inte ska äta nåt. Hur lätt är det inte att slicka av en sked som var i familjens syltburk eller nåt... :-)

2009-09-01 @ 08:54:40
URL: http://www.metrobloggen.se/viktbloggen

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0