Strategi eller lurendrejeri?

Dagens vikt: 94,1 kg.
Förvånad.
"Snubblade" på en chokladbit i går och trodde att sockerintaget skulle göra att jag i varje fall stod stilla.
Kommer kanske i morgon i stället...

Choklad, ja. Igen.
Behovet var så stort i går av att ge mig lite lugn med något gott.
Så jag valde att köpa en bit mörk choklad.
Tänkte ungefär så här: jag vet att jag är lite ledsen och nere nu, och då sätter suget och tröst-ätar-lusten in som mest. Om jag dövar det suget med lite choklad innan det blir för stort, så klarar jag mig från en större ät-attack.

Jodå. Jag var nöjd med min chokladkaka.
Men vet inte om resonemanget var förnuftigt och strategiskt, eller ett sätt att lura mig själv för att få tröstäta.

Men jag försöker nu inta en accepterande hållning, som min terapeut tjatar om.
Accepterar att igår unnade jag mig själv att tröstäta lite, och låter bli att älta det något mer.

Jag flyttar fram mina positioner steg för steg, små steg i taget, tänker jag.
Nästa gång jag får samma tankar kanske jag kan nöja mig med en mindre chokladbit.
För att så småningom helt motstå tröstätar-lusten utan att det leder till katastrof.

Dagens bonus är annars en liten sovmorgon.
Alltid välkommet.
Nu en dusch, sedan i väg till jobbet.
God morgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0