Övervikt handlar om känslor

Har tittat på veckans avsnitt av Biggest Looser på femman, tävlingsprogrammet där kraftigt överviktiga kämpar om att gå ner i vikt. Inte alls lytes-tv, utan ett seriöst program som i varje fall jag blir peppad och upplyft av.

Mycket är fokuserat på träning, de tränar som idioter åtskilliga timmar per dag, och det är fascinerande att se personer som väger långt över 100 kilo SPRINGA på löpbandet. Något att fundera över, jag som alltid tänkt att jag är för tung för att springa...

Men det var inte det jag tänkte skriva om i dag. Utan i helgens avsnitt såg man tydligt hur de två tränaran (de är två lag som tävlar mot varandra) tog olika vägar för sina lag. Den ene tränare (Jillian) tog dit en terapeut för att prata med gruppen, utifrån tesen att om man inte börjar bearbete orsaken till överviken så kommer man gå upp allt man gått ner. Den andre tränaren (Bob) fråga laget om de ville "prata eller träna" och laget svarade träna, vilket Bob tyckte var bra.

Träning är viktigt, men är man så överviktig som jag är, och som deltagarna i Biggest looser är, så är jag övertygad om att lösningen inte enbart är kost och träning. Övervikt är känslor. Eller snarare ett försök att dölja känslor. Och mycket riktigt, alla deltagarna i Jillians lag visade sig bära på en skam och skuld över något i sitt liv, en obearbetad sorg som man försökt dölja, en känsla av att inte räcka till, att stå tillbaka till förmån för andra, att förminska sig själv. Att äta blev belöningen, trösten, straffet, sysselsättning, stötdämparen i största allmänhet.

Jag började själv gå i terapi för flera år sedan, inte på grund av min övervikt utan av helt andra orsaker. Men sakta men säkert har jag kunnat bearbeta olika saker i mitt liv och börjat se sambandet till att jag varit överviktig i över 20 år. Jag är långt i från framme ännu, men jag är helt övertygad om att jag är på rätt spår. Framför allt har jag börjat lära mig hur jag använder ett över-ätar-betende för att kompensera andra saker i livet, och att det inte är lösningen. Jag har hela tiden skapat nya problem, i stället för ta itu med dem.

Nu jobbar jag på lösningar, och plockar bort "gamla osunda sanningar" om mig själv eftersom.

Dagens vikt: 93,9 kg
Totalt sedan augisti 08: -28,9 kg.

Kommentarer
Postat av: Moreofelli.blogg.se

Ja, det programmet är jättepeppande att titta på! Grattis till dig som lyckats gå ner nästan 30kg på ett år! Mycket inspirerande! hur lyckades du?

2009-04-26 @ 11:06:55
URL: http://moreofelli.blogg.se/
Postat av: Zelonica

Vad duktig du är... själv har jag problem med knän och därav svårt att gå ner i vikt ska därför göra en gbp nästa år... mitt sista hopp... kika gärna in på min sida om allt och ingenting... min dagbok kan man säga.

Mvh Zelonica

2009-04-27 @ 19:28:23
URL: http://zelonica.blogg.se/?tmp=1714055
Postat av: Viktat

Jättebra inlägg! Håller med dig helt och fullt.

2009-04-28 @ 12:41:17
URL: http://viktat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0