Hälsovinster

När jag för några år sedan gick på beteendemedicin här i Umeå för att gå ner i vikt så fick vi lära oss att om vi så bara går ner tio procent i vikt så gör vi betydande hälsovinster.

Så det räknar jag hem nu, för jag har minskat min vikt med just tio procent nu.
Hälsovinsterna består av mindre risk för hjärt och kärlsjukdomar, mindre risk för diabetes, bättre livskvalité, bättre ork och sömn, för att bara nämna några.

Det känns rätt så bra.
Men det är fortfarande lång väg kvar.
Mitt mål är att göra betydligt större vinster än vad jag hittills uppnått.

Provräknade ut mitt BMI i dag på skoj och noterar att det också minskat en hel del. Ligger fortfarande lite över 40 som är gränsen för sjuklig fetma, men när jag började det här äventyret hade jag närmare 50 i BMI. Konstaterar att när jag kommer ner på låga 100 så byter jag "grupp" i BMI-skalan - då har jag "bara" betydande övervikt...

Ännu en milstolpe att ta innan jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0