Ketos?

Fick mina ketostix med posten i dag. Genom att kissa på en sticka så får jag svar på om jag befinner mig i ketos-fasen eller inte. Det är i ketos-fasen som fettet bränns som bäst...

Så jag har gjort enligt instruktionen, och fått ett resultat som visar att jag har normalt med ketoner.
Jaha?
Är det bra eller inte?
Jag förstår mig inte riktigt på det här, inser jag.
Vad ska stickan visa för att vara ett bra resultat när man går på ren kur = att jag är i ketos och bränner massa fett?

Kan någon mer begåvad person hjälpa mig och reda ut begreppen.

Kommentarer
Postat av: M

Det där är jättesvårt. Jag har gjort lite efterforskningar i det men kommer inte fram till något specifikt svar, har frågat olika personer också men det verkar inte som någon har nåt vetenskapligt svar.



Det svar jag kan ge dig är bildat på min egna uppfattning. När jag började på fullkur för tre veckor sedan så kissade jag på en ketosstix varje dag och på den fjärde dagen så visade det en hög grad av ketoner. Ketoner produceras nämligen när kroppens energilager är slut, dvs när glykogendepåerna är tömda(det är därför man säger att man går ner "vattenvikten"). Då börjar kroppen förbränna fettet för att utvinna energi och för att du ska må bra så produceras ketonerna. Enligt Cambridge så slutar ketonfasen direkt du börjar äta, men jag enligt mig så är det inte riktigt sant. Jag äter ju inga kolhydrater och det är ju de som fyller upp glykogendepåerna tillbaka så jag är fortfarande i ketonfasen, så det är fortfarande fettet som bränns och det har ändå gått två veckor sedan jag gick på Cambridge.





Lite småflummigt svar, är ju som sagt ingen vetenskapskvinna själv. Men jag hoppas att det gör det lite mer tydligt för dig. Se dem som en stor motivation att fortsätta eftersom de visar ärligt om du verkligen förbränner nåt eller inte. Men då krävs det att du inte äter några kolhydrater som helst..



Hoppas du haft en bra helg :)

2008-10-06 @ 22:57:20
URL: http://getlow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0