GI-middag

Shit vad kul det är att bjuda på middag.
Jag kände i går kväll att jag verkligen har saknat det här.
Det är inte riktigt samma sak att röra ihop en cambridge-drink...

Det är också förunderligt vad mat är socialt betingat. Ta bort det ätbara ur ditt umgänge, och rätt så mycket försvinner, faktiskt. Vi är så vana att samlas över en middag eller ett fika.

Nå, det kändes i varje fall helt rätt att förlänga mitt uppehåll över helgen så jag fick till en middagsbjudning. Nu låter det som det var värsta happeningen, det var det absolut inte, utan en trevlig lördagkväll med några hembjudna gäster runt bordet, god mat på tallriken och gott vin i glasen.

För att ändå hålla stilen lite så körde jag GI-inspirerat med recept hämtade ur min nya kokbok Våra bästa GI-recept av Ola Lauritzon och Ulrica Davidsson. Lite fuskade jag och erbjöd både vitlöksbröd och klyftpotatis till för den som ville. I dag har jag ett ton disk att ta hand om förutom ett trött och aningen tungt huvud... Men det är det värt. Nu väntar rättningen i ledet, och jag går tillbaka på ren kur fullt ut från och med i morgon.

Men i dag bjuder jag på GI-recepten från i går:

Roquefort-nötsås
En röra som passar bra till rött kött, förslagsvis entrecote eller biff av något slag. Bli inte rädd för att den ser lite tråkig ut. Den smakar desto bättre! Är för 4 portioner.

1 vitlöksklyfta
3 msk (blad)persilja
3 msk ruccolablad
2 msk valnötter
1/2 dl olivolja
30 g parmesanost
50 g roquefortost

Lägg vitlök, persilja (jag använde fryst, det gick jättebra!), ruccola, nötter och olivolja i en matberedare och mixa ihop. Funkar även bra med en stavmixer. Tillsätt riven parmesan och smula ner roquefortosten. Smaka av med lite salt och peppar. Går bra att göra i ordning i god tid innan middagen.

En av mina gäster är nötallergiker, så jag gjorde en sats utan valnötter, och det fungerade också bra!


Coleslaw
4 portioner
Wow. Denna blev en riktig favorit. Krämig och god, och ett bra sätt att få sig vitkål på! Jag använde både lättmajonäs och lätt creme fraiche för att hålla nere fett-nivån, och det fungerade jättebra!

7 dl strimlad vitkål
1 rödlök
1/2 dl majonäs
2-3 msk fransk senap
1 dl creme fraiche
salt och grovmalen svartpeppar

Strimla vitkålen, gärna med osthyvel för att få riktigt fina strimlor. Skär rödlöken i strimlor. Lägg i en stor skål. Tillsätt majonäs, senap, creme fraiche och kryddor. Blanda runt. Låt stå några timmar i kylen före servering.

Chokladmousse
4 portioner
Jag använde vanligt socker i stället för sötningsmedel. Tyckte det var ok eftersom det är liten mängd. Blandade också i några matskedar likör (Xante) för att få en extra smak. Kan rekommenderas!

125 g mörk choklad, 70-80%
1 msk sötningsmedel/strösocker
3 äggulor
5 äggvitor

Smält chokladen i ett vattenbad. Ta av från värmen och blanda i sötningsmedlet. Rör noga och häll sedan i gulorna, ett i taget. Vispa äggvitorna riktigt fasta, rör ner i chokladsmeten. Häll upp i portionsskålar, täck över med plastfolie och ställ kallt i kyl över natten/minst fem, sex timmar. Garnera med riven choklad. Servera gärna med lite färsk frukt till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0