Ifrågasatt

Jag känner mig lite ledsen i dag över att min bästa vän halvt ifrågasätter det jag håller på med.
Inte så att hon inte unnar mig att gå ner i vikt, det gör hon verkligen, och oftast är hon bara peppande och ger mig många upplyftande kommentarer.

Men samtidigt så ifrågasätter hon lite metoden. Eller rättare sagt hon säger att hon inte förstår den.
"När du äter så lite varje dag, då är det väl inget problem att äta något på helgen" tycker hon och jag försöker ännu en gång förklara det här med att tömma sina kolhydratlager, vara i ketos och bränna fett mer effektivt.
"Men ändå, en middag eller ett fika kan väl inte spela någon roll" invänder hon då.

Suck. Antagligen är jag dålig på att förklara.
Men den här kuren är ju lite allt eller inget, annars om jag ska dra ner antalet kalorier och kolhydrater genom vanlig mat då är det ju bortkastade pengar att köpa cambridgepulver.
Hur ska jag få henne att förstå att det här fungerar för mig, jag går ner i vikt och mår bra, och därför håller jag mig till det.
Några fler motiv borde inte behövas...

Hur som helst, vi ska nu äta räkor tillsammans på fredag kväll. Räkor är ju något jag unnar mig ändå, och jag ska avstå tillbehören som rostad macka och majonäs. Ett glas vin ska jag dock unna mig.
Men jag känner att jag behöver ladda för den kvällen, så jag är beredd i fall det kommer fler ifrågasättanden och invändningar.

Kommentarer
Postat av: Susanna

Hej igen!



Just oförstående kan man väl stöta på överallt, men det visar ju bara på som talars inställning, snarare än rena fakta. Kanske kan du printa ut lite information om din metod och lämna över? Haha, det vore ganska oförskämt men hon kanske fattar vinken då?



Eller så kan du bara svara att du vet mer än hon vad gäller metoden, och att hon gärna får läsa på själv, eftersom hon uppenbarligen har ett stort intresse för det.



Eller - förmodligen det bästa metoden - att du innan hon hinner säga något lägger fram att du gillar henne så mycket och att du förväntar dig hennes stöd i din kamp för bättre hälsa och kondition. Och sen lämnar över lite info om metoden. Då BÖR hon förstå.



Lycka till! Kom ihåg att du hjälper dig själv varje gång du kämpar! Din kompis har nog inte förstått, utan vill bara att du ska ha små belöningar.

2008-11-03 @ 12:20:46
Postat av: susanna

Just oförstående kan man väl stöta på överallt, men det visar ju bara på DEN som talars inställning...



:-)

2008-11-03 @ 12:21:39
Postat av: Sandra

Man känner sin kropp bäst själv och det är vad som är viktigt, man ska lyssna.. den talar om .. om något är fel!



Alla har synpunkter på allt här i livet, är man tjock är det fel.. är man smal är det fel.. gör man si och gör man så.. är det fel.. eller kan göras på annat sätt.



Det är svårt att få människor att förstå något de inte upplevt själva, som tex vissa dieter eller matval.. det hjälper oftast inte att förklara.. man kan se på dem att de inte riktigt förstår ändå..fast de vill.. och ibland några dagar efter kan det komma en fråga som får en själv att förstå att de verkligen inte fattade något av vad man berättade "några dagar tidigare"..



Kör ditt race, lyssna på din kropp!

Lycka till!

mvh Sandra

2008-11-04 @ 21:38:02
URL: http://gi-viktblogg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0