Smoothie-äventyr

M, som har blivit en god vän här på hälsohemmet, får de mest roliga och tokiga idéer. I kväll ordnade hon smoothie-provning. Och då pratar vi nyttiga smoothies efter recept från hälsohemmets dietist.

Alla skulle hjälpa till att hacka och riva. Och recepten innehöll det mesta från vanliga frukter och grönsaker till linfröolja och riven ingefära... Problemet var bara att när vi kom till det sista stadiet, att mixa ihop det hela till en slät och flytande konsistens fick vi inte igång mixern. Efter ett antal svordomar i köket så gjorde den godhjärtade dietisten en akututryckning och lånade oss sin stavmixer.

Resultatet blev fem mycket olika smoothies. Till saken hör att ett par av dem egentligen kräver juicecentrifug, vilket vi inte hade... så konsistensen blev därefter.... och utseendet....

Men roligt var det. Och delvis gott.
Min favorit är utan tvekan broccolismoothie - det låter helknäppt med broccoli men blir fantastiskt gott:

2,5 dl valio lättyoughurt (gärna med vaniljsmak)
2 dl fryst broccoli
2 äpplen med skal

Skär äpplet i mindre bitar. Mixa tillsammans med broccolin och youghurten. Servera direkt.


För övrigt lunkar det på bra här på hälsohemmet. Livet är som enkelt. Känner dock i kroppen att jag tränar betydligt mer än vad jag är van vid. I kväll har jag stela och smått värkande vader och har därför avstått från både kvällspromenad och dans.

Fast några danssteg kanske det blir ändå... Nu när jag laddat med nyttiga drinkar.

Kommentarer
Postat av: Liljeholmsbron

Häftigt Måste prova låter nyttigt :D

2008-05-28 @ 20:52:06
URL: http://blogg.expressen.se/liljeholmsbron/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0