Bjuder på ett recept

Jag har inget positivt att berätta om just nu. Och orkar inte älta allt som går fel.
Så jag gör som jag brukar - tar till mat när det kniper.

Här bjuder jag på ett recept på en smörgåstårta som jag ska göra till en liten schlager-fest i morgon kväll med goda vänner:

Ansjovistårta
3 polarkakor eller Hönökakor (alltså 6 halvor)

Fyllning:
2 ansjovisburkar á 125 g
3 st hårdkokta ägg
1/3 purjolök
1 paket dill, ca 1,5 dl
2 msk majonäs
2 burkar creme fraiche

Hacka ansjovis, ägg, purjolök och dill. Blanda med majonäsen och creme fraich. Bred ut halva fyllningen på en polarkaka. När du lägger dit nästa lager polarkaka, lägg halvorna så skarven inte kommer på samma ställe! Bred över resten av fyllningen, lägg på de två sista halvorna.
Bred creme fraiche, turkisk ypugurt eller en blandning av dessa båda över kakan, eventuellt även på sidorna. Garnera efter tycke och smak, t ex rökt/gravad lax, kokt ägg, räkor, körsbärstomater, gurka, paprika, sallad. Ett tips: Spenat-blad är väldigt dekorativa på kanten av tårtan!

Själv ska jag göra två smörgåstårtor, så jag har köpt en färdig skagenröra så jag får två olika fyllningar i varje tårta.

Inte särskilt smala tårtor, men jag har valt lätt-varianter av mejeriprodukterna för att hålla fettet så lågt som möjligt.
En stor fördel med att göra smörgåstårta på polarbröd är att tårtan inte behöver stå och dra ett dygn i förväg för att bli krämig och god.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0