Efterrätt med gott samvete

Äntligen.
Efter en dålig start på veckan med noll motion och ett par påsar chips som tröst i soffan så tog jag mig i kragen i dag. Ut på rundan i elljusspåret, åt en nyttig lunch och en bra middag. Hyggligt med grönsaker, och inte en massa onödigt småätande.

Så det känns bra.
Nu ska helgen fortsätta i samma stil, är tanken.

Bjöd en god vän som fyller år i dag på lunch, fylld pasta som serverades med ruccolasallad, körsbärstomater, kokta sockerärtor, parmaskinka och parmesanost. Gott.
Och en födelsedag kräver en efterrätt - naturligtvis!

Jag experimenterade lite på egen hand, tror att jag sett någon variant av detta på tv eller i en tidning. Gott blev det i varje fall, alldeles lagomt stort och inte så fett och farligt.

Här är receptet.


Limejordgubbar i glas


Blanda rivet skal av en lime med 1 - 1,5 msk strösocker.
Dela jordgubbarna i mindre bitar. Blanda med limesockret. Låt det hela stå och dra ihop någon timme om det går (men det fungerar att servera direkt också).

Smula 1/2 - 1 digistivekex i ett glas - hur mycket kex du tar beror på hur stort glaset är...

Blanda 1 dl turkisk youghurt med 1-2 tsk florsocker. OBS: får inte bli för sött, det ska vara lite syrligt också. Börja gärna med en mindre mängd florsocker och smaka dig fram.

Skeda i youghurten ovanpå kexen, fyll upp glaset med limejordgubbar.

Tänk på att limesockret ger mycket smak. En lime-blandning räcker till minst 1/2 liter jordgubbar.
Men åter igen - det beror på hur mycket limesmak du vill ha.



Kommentarer
Postat av: Kamilla

Åhhh, den efterrätten lät smarrig! Kommer garanterat att knycja det receptet! :P

2008-06-13 @ 21:22:43
URL: http://lostinhere.blogg.se/
Postat av: Jennie

Låter grymt gott!! Det är faktiskt så att det vattnas i munnen på mig! Haha :)

2008-11-30 @ 20:12:26
URL: http://kalasgott.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0