Hembakat

image18

Nybakat bröd med tunn skiva rökt skinka, skivad körsbärstomat och lite purjolök. Mums.



Jag tycker om att laga mat. Men att baka är inte lika kul. Framför allt inte matbröd. Det är det här med att krångla fram en matberedare ur ett skåp långt inne, jästen och rätt temperatur och jäsning och någonstans där så blir det fel och tråkigt.

Men i dag har jag bakat ett underbart matbröd. Mörkt, musigt och nyttigt. Fullt med fibrer och nyttigheter som solroskärnor och linfrön. Och det bästa av allt - busenkelt. Här behövs ingen matberedare. Ingen jäsning. Bara blanda ihop det hela i en stor bunke och häll över i formar. Sedan sköter det sig själv. Jag var full av förväntan när jag provade resultatet till mitt kvällsfika. Lite orolig för att det skulle vara tort och tråkigt - men tack och lov så lever receptet upp till förväntningarna.

Receptet har jag fått av en arbetskompis som jag tror har tagit det ur Allt om mat i sin tur. Du hittar receptet sist i bloggen.

Förutom att jag uträttat stordåd vid spisen så är jag nöjd med min söndag. Frisk, tack och lov! Så det bidde en prommenad på eftermiddagen medan det fortfarande fanns en sol uppe, och sedan 1,5 timmes linedance på kvällen. Dansandet går riktigt bra, är urjobbigt men samtidigt kul. Tror att jag ska ta min stegräknare nästa gång så jag får veta hur mycket jag rör på mig egentligen. Det känns i kroppen efteråt, jag lovar.

Ny vecka. Matsedeln är gjord. Veckosalladen finns i kylen. Träningspassen inbokade.
Nu kör jag!


Till två bröd:

6,5 dl grahamsmjöl
1 dl vetemjöl
2 dl rågkross
2 dl solroskärnor
1 dl linfrö
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 dl (1,5) mörk sirap
1 liter filmjölk

* Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
* Tillsätt sirap och filmjölk och arbeta snabbt ihop till en lös deg.
* Häll degen i två smorda avlånga formar (ca 1,5 liter stora).
* Grädda i nedre delen av ugnen cirka 1,5 timme. Låt bröden stå kvar i formarna cirka 5 minuter innan de stjälps upp och får kallna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0