Bjudmat

Rask promenad i går kväll. Kändes bra. Mer sånt! Har inget större inbokat i helgen så jag ska förhoppningsvis kunna ägna en del av dagarna åt att vara ute och röra på mig. Det känns bra.

Jag har bjudit min kompis, hon som är mitt i en stor kris på sitt jobb, på middag i kväll. Har grunnat på vad jag ska göra, det ska vara enkelt och hyggligt smalt, men ändå lite spännande. Har nyss köpt en stor påse frysta tigerräkor och tänkte utgå från dem. Och via pålitliga tasteline så hittade jag det här receptet komponerat av Jamie Oliver.

För 4 personer

450 g spagetti
olivolja
2 st finhackade vitlöksklyfotr
1,5 röd chilifrukt, torkade och smulade
400 g tigerräkor, skalade
1 glas vitt vin
6 soltorkade tomater eller 2 tsk soltorkade tomater-puré
1 citron, skal och citronsaft.
2 knippen rucolasallad, grovt skuren
havssalt
svartpeppar

Koka spagettin. OBS! Spara lite av kokvattnet till senare.
Hetta upp en skvätt olja i pannan, lägg i vitlök och chili. När vitlöken börjar få färg - lägg i räkorna och fräs i några minuter. Tillsätt vinet och de soltorkade tomaterna/purén. Låt allt sjuda några minuter.

Blanda spagettin med den färdiga såsen, citronsaft och hälften av rucolan. Om det blir för tjockt, späd med kokvatten från spagettikoket. Smaka av med salt och peppar.

Fördela pastan på tallrikar. Strö över resten av rucola och citronskal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0