Varudeklaration

Vägde mig i morse.
Vill fortfarande inte prata om det.

Åt lunch på stan, dagens wok på Ica Gourmet.
Gott, gott. Och hyggligt nyttigt kändes det som.
I kön till kassan hittade jag en chokladbit som lockade. Cloetta mjölkchoklad med crisp, utan tillsatt socker.
Det lät så bra att den fick följa med i köpet.
Efter min lunch så tog jag en bit choklad. Smakade helt okej, även om det inte var någon wow-upplevelse. Medan jag tuggade så började jag läsa varudeklarationen på baksidan av chokladkakan.

Som första ingrediens, och alltså det som det är mest av, står sötningsmedel.
Hmm.
Läser sedan vidare och upptäcker att den innehåller 35 procent fett.
35%!!!!

Det är betydligt mer än i en vanlig kexchoklad. Eller värstingen schweizernöt.
Om detta stod det naturligtvis ingenting på framsidan.

Lurad ännu en gång, med andra ord.
Det är värt att ta sig tid att läsa på baksidan och ta reda på vad det man köper egentligen innehåller.

Nu slängde jag större delen av chokladkakan. Först i varudeklarationen stod det dessutom att den kan vara "milt laxerande".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0