Lunchtips!

Är mätt och belåten i magen efter en riktigt god lunch. Improviserad sådan.
Tänkte dela med mig av mitt "Kajsa Warg-recept":

Choritzo med tomatsås och ris

Börja med att göra tomatsåsen.
Finhacka 1 gul lök. Fräs i stekpanna i lite olivolja. Pressa ner två vitlöksklyftor. Låt det bli lite gult, men inte för mycket färg. Häll i en tetra krossade tomater (500 g), en halv tärning grönsaksbuljong och ca 1 dl vatten. Rör om och låt tomatsåsen börja puttra.
Nu kommer det roliga: kryddorna! (Tyvärr kan jag inte erbjuda exakta mått)
Ta rejält med grovmalen svartpeppar och paprikapulver, fortsätt med chilipulver, cayennepeppar och så en försvarlig dos pizzakrydda. Komplettera med några nypor socker, för att locka fram det söta i tomaterna...
Smaka av med salt.
Jag tog i några matskedar vanlig ketchup också, mest för konsistensens skull.
Låt allt puttra på svag värme. Späd med lite mer vatten om den blir för tjock.
Smaka av och fortsätt experimentera med kryddorna tills du får just det sting du vill ha på såsen!

Koka ris.
Lägg korvarna i en ungsfast form, snitta, steg i ugnen i 225 grader i ca 10 min. Givetvis fungerar det lika bra med någon annan lite tjockare, kryddig korv...

Servera gärna med en god vitkålssallad till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0