Ljuvliga Mark

Lyssnade på underbara Mark Levengood i fredagskväll här i Umeå. Hamnade på hans lilla seminarium av en slump, men är så här i efterhand riktigt glad för det. Det är spännande att se hur en människa med så små medel och en så finstämd humor kan trollbinda en publik på närmare 800 personer.

Egentligen är jag lite allergisk mot olika typer av "må-bra" seminarier med käcka tillrop om att älska sig själv och tro på sig själv. Inte för att det är något fel på detta, men när det framförs hurtigt - och gärna med rekommendationen att man ska stå och se sig själv i spegeln och tala om för sig själv hur bra man är osv - då blir jag skeptisk.

Mark Levengood har dock en annan framtoning som passar mig bättre än hurtbullarnas överoptimistiska deviser. Och han hade några riktigt tänktvärda saker att säga. Som det här med förändring och att förändringar tar tid. Enligt Mark tar en förändring 21 dagar att genomföra. Och då pratar vi bara om små förändringar. Til exempel om man får order från tandläkaren att börja med tandtråd varje kväll måste man påminna sig själv, och vara vaksam  på sig själv, i 21 kvällar innan rutinen sitter och blir en naturligt del.

21 dagar.
Och jag som brukar ge upp efter typ tre dagar.

Han pratade även en hel del om att våga misslyckas. Att misslyckas är något jag kan, så jag spetsade öronen. Enligt Mark Levengood är misslyckanden nödvändiga för att vi ska lyckas. Och det går alltid flera misslyckanden på varje framgång. Det viktiga är att man inte misslyckas på exakt samma sätt varje gång, utan att misslyckandena ser lite annorlunda ut. Då är de bara en viktig del i framgångsprocessen. (Men springer man huvudet in i väggen på exakt samma ställe mer än tre gånger, då är man bara dum, menade Mark).

Den sista lilla visdomen från Mark som jag tog till mig handlar om inspiration. Också något jag funderat över. Har personligen en tendens att sitta och vänta på så väl inspiration som motivation. Men inspiration är ingen man väntar på, säger Mark. Inspiration kommer inte tilol den late. Inspirationen kommer när man utsätter för nya saker.


Så det här är mina nya riktlinjer:

- låt förändringar ta tid. Har jag inte försökt i mer än tre veckor så har förändringen egentligen inte fått en chans.

- det är okej att misslyckas. Det är till och med en förutsättning för att lyckas.

- gör det jag ska i mat och motion även om inspirationen och motivationen inte finns där. De kommer.




Kommentarer
Postat av: covermum

Kloka ord och jag är helt säker på att han har rätt. Det är bara det att de där 21 dagarna skulle man vilja ha bakom sig i samma stund som man börjar. Men allt går att förändra, så är det ju.

2007-10-21 @ 11:48:24
URL: http://covermum.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0