Min nya last - kanelvatten

Varje dag så finns det varmt kanelvatten i en termos här på hälsohemmet S. Det smakar ljuvligt. Det känns friskt och nyttigt - helst då med en liten sockerbit eller en nyttigare variant med sötningsmedel i koppen.

De kokar kanelvattnet själva här i köket, och vi har fått receptet. Ser fram emot att få komma hem och göra mig en stor balja. Funderar på att experimentera med att göra någon is-te variant av kanelvatten.

Att kanel dessutom har en hel del hälsofrämjande effekter är bara bonus. Till exempel sänker det blodsockret. Men det lär också öka sexlusten. Ooops. Det har jag inte märkt ännu i varje fall...

Men hittar samtidigt på nätet att för mycket kanel inte är bra, det kan rent vara skadligt. Måste fråga dietisten på måndag var gränsen går - hur många koppar kanelvatten kan jag dricka utan att det är farligt. Men än så länge försöker jag nöja mig med tre koppar om dagen.

För övrigt har jag ännu en gång klarat av två varv i elljusspåret = 4,2 km. Känner mig riktigt duktig. Ska dessutom styrketräna efter middagen.

Det ska bli spännande att ställa mig på vågen till veckan och se om all träning och hälsosam mat gett någon effekt ännu. Hoppas, hoppas!

Här är receptet på kanelvatten:

3-4 hela kanelstänger per liter vatten.

Koka upp vattnet med kanelstängerna och låt stå och puttra ordenligt länge. Ju längre, desto starkare smak.
Spara i termos, eller på annat sätt.Värm upp när du ska dricka det.

Samma stänger kan användas flera gånger, de ger smak tills det plattar ut sig.

Kommentarer
Postat av: Helena

Hejsan!
Tack för dne fina kommentaren! Lycka till med din viktresa, den kommer säker stundvis vara jobbig, stundvis vara mindre jobbig. Men hur jobbigt det än kan vara så är det ingenting emot den lycka du kommer känna dom veckorna som det visar - på vågen. Det är det som gör varje svettdroppe och varje tår värda sin vikt i guld! Du kommer lyckas, det är jag säker på! Lycka till!!!!

2007-06-16 @ 18:59:14
Postat av: marty

Hej!
Blir både imponerad av hur duktig du är som verkligen tar tag i din vikt samt lite nyfiken på vilket hälsohem du är på? Är själv umeåbo, om än inflyttad sådan och min våg stannar också tyvärr på tresiffrigt trots att jag försöker kämpa emot..
Vore kul om du känner för att mailas lite, alltid skönt att få kontakt med någon i någorlunda samma situation (vilket inte är så lätt i mitt fall när alla vänner väger under sjuttio..) det vore trevligt att kunna byta lite recept och tips i alla fall!
Men kämpa på tjejen, det här fixar du!

2007-06-24 @ 23:59:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0