Bra potatissallad

Har precis gjort en potatissallad för en grillfest jag ska på i kväll. Det är ett knytis, och jag fick välja vad jag ville göra och valde snabbt potatissallad. På så sätt så kan jag styra så det blir en lite smalare och nyttigare variant än de som är fulla med grädde, majonäs och annat fettigt.

Dietisten på hälsohemmet säger att grillat kött är helt okej. Det är fettsnålt tillagat och köttet drar inte åt sig särskilt mycket fett från marinaden. Det är tillbehören som det gäller att se upp med - inte minst då alla goda såser som finns. Smask!

Här är i varje fall receptet på min potatissallad, beräknat på en fyra-fem personer:

12-15 potatisar, färska
1 liten röd lök
1 burk soltorkade tomater i olja
150-200 g fetaost, valfri fetthalt
1 påse pinjenötter

Skrubba potatisen med en rotsaksborste, låt gärna en del av skalet sitta kvar. Dela potatisarna i mindre bitar, dock inte för små. Koka potatisen i välsaltat vatten. Skär rödlöken i strimlor. Låt ev löken koka med de sista minuterna för att bli lite mildare. Låt potatisen och löken ånga av och svalna ca fem minuter.

Strimla de soltorkade tomaterna och skär fetaosten i bitar. Blanda i försiktigt. Skeda över en till två matskedar av oljan från de soltorkade tomaterna.

Rosta pinjenötterna i het och torr stekpanna. OBS! Det går fort på slutet, se upp så du inte bränner pinjenötterna. Häll över potatissalladen. Blanda en sista gång, försiktigt. Strö över lite havssalt eller gourmetsalt, ev lite svartpeppar också.

Den här passar bra att äta både kall och ljummen. Det går också bra att lägga till andra saker, t ex brukar jag i bland  röra ner lite ruccolasallad direkt i potatissalladen, eller byta ut pinjenötterna mot casewnötter.

image8

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0