Koll på kalorier

Jag är absolut ingen fanatiker som räknar kalorier och väger min mat. Men jag har de senaste dagarna fört bok över vad jag stoppar i mig i ett program hos hälsovakten och det är faktiskt riktigt intressant att se vad det ger för resultat.

Jag matar in under dagen vad jag äter och dricker, programet räknar ut hur mycket kalorier det motsvarar, men även hur mycket fett, vitaminer, fibrer och mineraler jag får i mig. Det jag har lärt mig är att frukostmackorna drar iväg många kalorier. Att makaronerna till lunchen häromdagen inte var ett så klokt var, att jag får i mig bra av alla vitaminer utom D-vitamin (var finns det?) och det är lite ont om folsyra i min kost också.

Jag tänker inte hålla på och räkna maten varje dag, men det ger en bra tankeställare som jag tror att jag har nytta av för den fortsatta kilokampen. Jag kör nu på hälsovaktens demo-version som man får prova gratis i sju dagar. Sedan kostar det att fortsätta. Ett liknande program som är gratis finns på kostdata - men det fungerar inte på mac och därför kan jag inte använda det :-<

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0