Älskade morötter

Morötter är i särklass den grönsak jag äter mest av. Den är så himla praktisk. God och nyttig. Och går snabbt att plocka fram. Sedan går det att variera i tusen olika varianter. Men mest blir det morotsstavar eller finrivna morötter, måste jag erkänna.

Som god tvåa kommer broccoli i mitt grönsaksintag. Samma argument: gott, nyttigt och praktiskt. Kör med fyrst broccoli, så det enkelt går att plocka fram så mycket som behovs. Finns nog inte en gryta eller liknande maträtt som jag inte slänger ner lite broccoli i också...

Så jag tänkte bjuda på två recept för att förnya dessa båda trotjänare. Båda hämtade från hälsohemmet jag besökte tidigare under sommaren. Ät och njut!


Marinerade morötter

4-6 morötter
1 dl finstrimlad purjolök
½ - 1 dl persilja
1 msk olja
1 msk citron
en gnutta salt
ev svartpeppar

  • Skala och skär morötterna i ca ½ cm tjocka skivor. Koka morotsslantarna i lätt saltat vatten som precis täcker. Morötterna ska ha kvar lite tuggmotstånd.
  • Strimla purjolöken, lägg den i en skål tillsammans med persiljan. Lägg de avrunna morötterna i skålen, tillsätt olja, citron och kryddor. Rör om.
  • De marinerade morötterna går bra att spara i flera dagar i kylskåpet. Gör gärna dubbel sats när du ändå håller på...


Marinerad broccoli

½ kg broccoli
2 dl hackad lök

Dressing:
½ dl olja
1½ dl vatten
1 dl senap
1 dl dill
1 ½ krm örtsalt


  • Tina broccolin. Blanda broccoli och finhackad lök. Blir godast med rödlök eller purjolök. Vispa ihop dressingen, häll över och rör om.
  • Det blir rejält med dressing enligt receptet, så gör gärna på lite mer broccoli än vad som står i receptet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0